I'm back!

Assalamualaikum...

Dah agak lama juga aku tak update blog ni...

Hmm mcm yang aku beritahu sblm ni, aku brhenti sebab 'my spirit' hilang. Tp Alhamdulillah 'my spirit' dah kembali...cuma kesihatanku masih belum pulih betol lagi. Aku pun tak berani cakap yang kesihatanku dah pulih seratus peratus...
Aku ambil cuti sakit sampai naik segan...huhu

Rasanya tak ingin lagi aku diberi dugaan sakit sebegini...jauh di sudut hati aku, aku hampir putus asa menghadapinya. Aku cukup lemah, longlai, tak bermaya dan hampir2 aku rasa aku tidak mungkin lagi bertemu rakan2 blog dan semua orang terutama mereka yang aku sayangi.

Klimaks penyakitku ini apabila satu ketika sebaik sahaja aku pulang dari sekolah (hari Jumaat 24 Jun), aku terus berbaring di katil...masa tu, aku merasakan nyawaku sudah berada di kerongkong...nafas naik turun dgn pantas di bhg perut...dan sesekali dia akan tersangkut di kerongkong, kaki tidak mampu bergerak, air mata tidak putus2 mengalir...ketika itu aku hanya mampu mengucap syahadah di dlm hati. Betapa sedihnya keadaan aku ketika itu. Aku hanya pasrah...kalau itulah akhir hayatku, sambil tu aku panjatkan doa semoga aku diberi lagi peluang untuk meneruskan kehidupan di dunia ini kerana masih banyak tanggungjawabku yang belum sempurna.

Alhamdulillah...Allah SWT Maha Mendengar. Aku bersyukur ke HadratMu Ya Allah.
Akhirnya, 'my spirit' kembali... memberikan aku sebuah kekuatan dan sokongan untuk berusaha sedaya upaya melawannya. Sehingga aku dapat berdiri kembali dan melakukan tugasku seperti biasa. Namun begitu aku tidak boleh terlalu lasak dan aktif kerana aku akan cepat letih. Kadang2 aku rasa seperti orang bodoh bila tidak boleh bergerak aktif seperti sebelumnya, badan macam lemau je kalau lasak sikit...dah manja lak huhu

Kenapa aku baru update blog? Sebab penyakit ni...kadang2 dia datang balik. Jadinya sekejap ok sekejap tak ok...
Kalau nak tahu hari Jumaat lepas, aku mc lagi huhu sebab hari Rabu minggu lepas semasa karnival sukan sekolah cuaca panas terik. Kerana badan aku ni dah manja, disebabkan panas terik sangat petang tu, kepalapun berdenyut. Pada hal bukan buat apapun, tengok perlawanan bola jaring je...tambah lak masuk bilik guru makan durian hehehe...tu pasal la demam. Sepatutnya aku kena hantar pelajar2 kelas KAA dan menjadi fasilitator 'Mukhayyam Bahasa Arab' di SMKA Segamat pagi Sabtu dan berakhir tengahari ni, tapi kerana kesihatan tidak mengizinkan terpaksalah orang lain gantikan. Sedihnya hukhuk... Sebenarnya hati aku ni meronta2 nak pergi sebab dah lama aku tak mengajar subjek BA. Nipun sebab aku menggantikan kawan aku yang cuti bersalin. Rindu aku pada subjek ni...Aku baru masuk sekali kelas 3 KAA, dia orang dah cakap best hehe ( sori perasan jap). Insyaallah, esok aku akan masuk lagi kelas dia orang sebab aku dah berjanji pada diri aku...dalam masa dua bulan dia orang bersama aku, masa itu tidak akan sia2. Insyaallah..I'will take this challenge!!

Sebaik sahaja aku rasa dah sihat, aku dah mula buat program tahunan panitia aku "Kem Pembentukan Generasi Muslim", 15 hingga 16 Julai 2011. Inilah buah tangan aku setiap tahun untuk para pelajarku khususnya yang berada di tingkatan lima, yang cetek pengetahuan fardhu ain, tidak solat dgn cukup, akhlak merudum dan sebagainya. Kem ini adalah hasil cetusan idea dan modul aku sendiri sejak beberapa tahun yang lalu, di samping itu aku sentiasa meminta pendapat teman2 untuk menjadikan kandungan program ini agar lebih berjaya. Tenaga penceramah dan pembimbingnya dari kalangan guru2 Pendidikan Islam, ada juga guru subjek lain yang membantu dari segi disiplin dan ketika slot 'jati diri'. Tak lupa juga yang membantu melancarkan lagi program ini, bantuan tenaga fasilitator dari para pelajarku yang berkebolehan di dalam bidang ini. Pada aku jika jemput penceramah yang mengenakan bayaran yang tinggi sama juga sebab apa yang mereka sampaikan sama sahaja dengan apa yang kami sampaikan. Kalau menjadi...berbalaoi gak tp kalau tak membazir je...kan? Itulah aku...aku yakin setiap dari kami guru2 mempunyai kelebihan yang tersendiri yang mampu memberi kesedaran kepada para pelajar. By the way aku memang suka melakukan sesuatu kerja yang agak mencabar hehe... Kalau tak ada 'challenge' mana seronok kan? Ok, nanti kalau aku ada masa aku akan berkongsi sedikit sebanyak tentang program kem tersebut. Insyaallah.. Just doakan aku sihat sahaja.

Tentang penyakitku itu...tak payahlah aku beritahu aku menghidap penyakit apa. Diharap semua mengerti. Akupun tak boleh nak cerita dengan lebih ditir sekadar berkongsi sedikit sahaja dgn pengunjung Al-Wardah. Aku mengharapkan di sebalik penyakit yang aku hadapi ada hikmahnya yang tersendiri.

Aku tetap percaya, Allah SWT tidak akan memberi ujian yang tidak mampu dihadapi oleh hambaNya. Dan setiap ujian yang diberikan itu, menunjukkan Allah SWT menyayangi kita dan supaya kita dapat menambahkan lagi ketaatan terhadapNya.

Itu sahaja yang dapat aku coretkan pada entry hari ini.
Terima kasih kerana sudi membacanya..





5 Comments

Terima Kasih Daun Keladi...
Kerana Sudi Bertandang Ke sini...

Zhai Jian! :D

  1. tgok pon dah tw sakit ape..ish2

    ReplyDelete
  2. Salam wardah. patut lah lama tak update blog> Selamat kembali berblogging dan semoga Wardah kuat melawanpenyakit..dan cepat sembuh sepenuhnya ye..:)

    ReplyDelete
  3. AKAK, SAYA TAHU AKAK KUAT..AKAK BOLEH HADAPI SEMUA NI!! bersabar oke sebab ni semua ujian untuk hamba2 NYA yang terpilih.... hamba2 yg DIA sayangi dan akak lah orang tu...

    saya doakan akak sembuh dan sihat..insyaallah....

    anyway, selamat kembali berblogging :)

    ReplyDelete
  4. Kak Ariana, T/ksh..

    Anden, T/ksh juga...

    ReplyDelete
Previous Post Next Post