DOA HARI KE 6 BERPUASA


 Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat semua...


6 Ramadan 1444




Diam tak diam enam hari sudah kita menjalani ibadah puasa. Alhamdulillah...semoga kita semua sampai ke hari terakhir Ramadan dan seterusnya...

                          
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Ya Allah ya Tuhan kami. Ampunkan semua dosa-dosa kami yang telah kami lakukan secara sengaja atau tidak secara sengaja. Yang kami ketahui dan yang tidak kami ketahui. Kami adalah hamba-hamba-Mu yang lemah dan dhaif yang sentiasa melakukan kesalahan dan dosa, sentiasa melangar peraturan dan suruhan-Mu, yang selalu leka dan lalai untuk melaksanakan tanggungjawab dan kewajipan terhadap-Mu. Jika kami bersalah ampunkanlah kami , maafkanlah kami sesungguhnya Engkaulah Maha Pengampun dan Maha Pemaaf.

Ya Allah ampunkan dosa kedua ibu bapa kami, kasihanilah mereka berdua,  sebagaimana mereka mengasihi kami semasa kecil,  ampunkan juga dosa isteri dan akan-anak kami, kaum keluarga, jiran tetangga  dan sahabat-sahabat kami.

Ya Allah, dibulan Ramadan yang penuh berkat ini rahmat dan pengampunan-Mu amat luas sekali kepada hamba-hamba-Mu yang berpuasa. Ya Allah terimalah ibadah puasa kami, amal ibadah kami, sedekah kami dan jihad kami. Berikanlah kami rahmat-Mu, pengampunan-Mu dan bebaskanlah kami daripada seksaan api neraka.

Ya Allah pilihlah kami semua untuk memasuki syurga-Mu melalui pintu ArRayyan khusus untuk orang-orang berpuasa. Pintu ArRayyan hanya Kau peruntukkan bagi orang-orang berpuasa, bukan untuk lainnya. Bila pintu tersebut sudah dimasuki oleh seluruh rombongan ahli puasa Ramadan, maka tak ada lagi yang boleh masuk ke dalamnya. Sesungguhnya bila Kau telah pilih kami memasuki syurga sebenarnya kami telah berjaya. Tunaikan hajat dan permohonan kami ini ya Allah.

Ya Allah, jika Engkau telah mentakdirkan kami tergolong di dalam golongan orang-orang yang bahagia dan berjaya di hari akhirat, maka tetaplah kami di dalam keadaan itu. Sebaliknya jika Engkau telah tetapkan kami di dalam golongan orang-orang yang celaka dan berdosa, kami pohon pada-Mu yang Maha Pengampun dan Maha Pengasihani, hapuskanlah takdir itu dan masukkanlah kami ke dalam golongan orang-orang yang mendapat kebahagiaan dan keampunan-Mu.

Ya Allah ya Tuhan kami, Kau kurniakanlah sihat sejahtera kepada kami, jauhkan kami daripada mala petaka, bencana dan penyakit. Jauhkan kami daripada seksaan api Neraka Jahanam, seksa kubur, fitnah hidup dan mati, pilihlah kami antara golongan yang dapat menyebut kalimah syahadah di akhir hayat kami juga mendapat husnul khatimah, jadikanlah lubang-lubang kubur kami adalah daripada taman-taman syurga.

Ya Allah bersihkan akidah kami daripada berlaku syirik kepada-Mu, sucikan hati-hati kami daripada sifat hasad dengki, riak, sombong, bongkak, takbur, iri hati dan sifat-sifat keji yang Kau benci, dan tanamkan di dalam hati-hati kami sifat iman, takwa, sabar, syukur, lemah lembut dan jadikan hati-hati kami memiliki sifat mahmudah.

Ya Allah pertemukanlah kepada kami dengan Lailatul Qadar, malam kemuliaan yang lebih baik daripada 1000 bulan, temukanlah kami dimalam Al-Qadar dengan malaikat-Mu yang mulia Jibril a.s yang membawa rahmat dan rezeki pada malam itu dan berikanlah kepada kami tanda-tandanya. kerana kami yakin dengan sabda Rasul-Mu Nabi Muhammad SAW. "Sesiapa menghidupkan malam kemuliaan (Lailatul Qadr) kerana beriman serta mencari pahala yang dijanjikan akan mendapat pengampunan daripada dosa-dosa yang telah lalu"

Ya Allah izinkanlah kami bertemu Ramadan yang akan datang dan jadikanlah hati-hati kami sentiasa mengingati-Mu  samaada ketika kami berseorangan atau dengan orang lain. Jadikan kami sentiasa berbaik sangka dengan qadak dan qadar-Mu dan sentiasa reda dengan takdir yang telah Kau tetapkan.

                                     
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ، رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ
وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمين

Terima Kasih Daun Keladi...
Kerana Sudi Bertandang Ke sini...

Zhai Jian! :D

Previous Post Next Post